Birocrația tipic românească întârzie refacerea Gării Regale din Curtea de Argeș. În cât timp a construit-o Carol I FOTO

0
Publicat:

Ultima stație a monarhilor României, Gara Regală de la Curtea de Argeș, mai are de așteptat câteva luni până ce va intra în reabilitare, după decenii de paragină. Acest lucru se întâmplă din cauza nenumăratelor blocaje birocratice tipic românești.

Gara nu a fost reabilitată după 1989 FOTO Denis Grigorescu
Gara nu a fost reabilitată după 1989 FOTO Denis Grigorescu

Pe hârtie, Gara Regală Curtea de Argeș, una dintre cele mai frumoase din România, ar trebui să fie reabilitată în întregime până în vara anului 2026, după peste trei decenii în care a fost lăsată de către autorități să se tot degradeze.

Acum un an, în martie 2023, se semna contractul pentru reabilitarea Gării Regale Curtea de Argeș, iar reprezentanții CFR Infrastructură anunțau că lucrările efective vor începe în primăvara lui 2024.

Termenul pentru elaborarea proiectului tehnic, obținerea tuturor avizelor, precum și a Autorizației de construire era de 12 luni de la data emiterii ordinului de începere a prestării serviciilor de proiectare, care a fost 29 martie 2023. Iar termenul pentru execuția lucrărilor era de 24 luni de la emiterea ordinului de începere.

„Socoteala” declarativă, învinsă de realitatea birocratică

Numai că socoteala din declarațiile pompoase nu s-a potrivit cu realitatea birocratică din România.  Deși Primăria Curtea de Argeș s-a mișcat foarte rapid și a eliberat pe 15 aprilie 2024 autorizația de construcție, au apărut mai multe blocaje birocratice.

Data concretă pentru începerea lucrărilor se poate stabili de abia după aprobarea Listei obiectivelor de investiții finanțate din surse proprii CNCF „CFR” SA pentru anul 2024 și după achiziția serviciilor de supraveghere a lucrărilor (dirigenție de șantier) monumente istorice, conform prevederilor Legii nr. 10/1991 privind calitatea în construcții.

„Menționăm faptul că, începând cu luna februarie a anului curent, SRCF Craiova a inițiat demersuri pentru achiziția serviciilor de supraveghere a lucrărilor (dirigenție de șantier) monumente istorice, ținând cont ca sunt necesare 5 domenii de autorizare conform Ordinului 1496/2011 al ISC și 3 domenii de autorizare conform Ordinului nr. 2495/2010 al Ministerului Culturii si Patrimoniului Național”, au declarat reprezentanții CFR Infrastructură pentru ”Adevărul”.

Gara din Curtea de Argeș a fost ridicată în doar un an FOTO Denis Grigorescu
Gara din Curtea de Argeș a fost ridicată în doar un an FOTO Denis Grigorescu

Gara Regală din Curtea de Argeș, inaugurată în noiembrie 1898, după doar un an de lucrări, este într-o stare avansată de degradare, aproape toată tencuiala de pe pereți fiind căzută, geamurile fiind sparte sau acoperite cu cartoane, iar burlanele, specie pe cale de dispariție.

Dacă procedurile trenează foarte mult, reabilitarea Gării ar trebui finalizată până în decembrie 2026, adică la mai bine de patru ani de la organizarea licitației.

Carol I a construit-o într-un an, iar autoritățile române de acum o reabilitează în mai mult de patru ani.

Drum lung de la promisiuni la proiect

În urmă cu șase ani și jumătate, în decembrie 2017, la înmormântarea Regelui Mihai I, autoritățile centrale și locale promiteau că proiectul de reabilitare a Gării Regale Curtea de Argeș va demara în 2018.

Dar de-abia după cinci ani, pe 3 octombrie 2022, CFR Infrastructură, prin sucursala Craiova, a lansat licitația pentru reabilitarea gării. Iar contractul, în valoare de 8,7 milioane lei, fără TVA, sumă ce include elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor de reparaţii, reabilitare şi restaurare, a fost semnat în martie 2023.

Gara a fost inaugurată cu aproape 125 de ani în urmă, pe 27 noiembrie 1898, dată la care a fost dată în folosinţă calea ferată Piteşti - Curtea de Argeş.

Cu excepţia Regelui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi suveranii înmormântaţi în necropola regală de la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost transportaţi cu trenul.

Planurile Gării Regale Curtea de Argeș au fost realizate de către faimosul arhitect francez André Lecomte du Noüy, cel care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş.

Construcţia gării s-au încheiat în mai puţin de un an, iar costurile de construcţie s-au ridicat, la acea vreme, la 7,8 milioane lei aur.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite